Letters in Chinese

李察通訊 Letters in Chinese
https://leecha.blogspot.hk/

9/22/2014

美國往何處去?

8738  --       2014 0920

  
  美國就好像縛了在一隻巨型鐘擺上。

  美國立國之初,深受英國式的清教之苦。

  所謂「清教徒」,就是一群只知祈禱和禁食,依足教條做事的虔信者。清教徒是反對快樂的。在清教思想的統治之下,教徒必須規行矩步。

  美國立國之初,規定了追尋快樂是人的基本權利,相信,就是來自對清教的反感。

  只是無法想像,今日的「追尋快樂」,已經變成了吸毒、色情和放縱的代名詞。點擊率超過三百萬的一首流行曲,Kid Cudi 的作品: Pursuit of Happiness ,是很說明問題的。

  如果美國人也好像印度人那樣,一早落入了相反思維之中,則往何處去,就像鐘擺那樣清楚了:只要往回走就是。

  清教徒思想,會不會在美國捲土從來?

  美國往何處去?

  離開了鐘擺式的平面思維,就很容易想得到的。

--------------------------------------------
附錄  Kid Cudi 的作品: Pursuit of Happiness 歌詞

VERSE 1:
Crush a bit, little bit, roll it up, take a hit
Feelin lit feelin light, 2 am summer night.
I don't care, hand on the wheel, drivin drunk, I'm doin my thing
Rollin the Midwest side and out livin my life getting out dreams
People told me slow my roll I'm screaming out fuck that
Imma do just what I want lookin ahead no turnin back
if I fall if I die know I lived it to the fullest
if I fall if I die know I lived it missing bullets
CHORUS
I'm on the pursuit of happiness and I know everything that shine ain't always gonna be gold
I'll be fine once I get it, I'll be good.
(x2)
VERSE 2:
Tell me what you know about dreamin dreamin
you don't really know about nothin nothin
tell me what you know about them night terrors every night
5 am, cold sweats wakin up to the skies
tell me what you know about dreams, dreams
tell me what you know about night terrors, nothin
you don't really care about the trials of tomorrow
rather lay awake in a bed full of sorrow
CHORUS:
I'm on the pursuit of happiness and I know everything that shines ain't always gonna be gold
I'll be fine once I get it, I'll be good
(x2)
(Guitar Solo)
CHORUS:
I'm on the pursuit of happiness. I know everything that shines ain't always gold
I'll be fine once I get it, I'll be good
I'm on the pursuit of happiness
And I know everything that shines ain't always gonna be gold, hey
I'll be fine once I get it, yeah
I'll be good
Pursuit of happiness, yeah
I dont get it, Ill be good

李察試譯「Pursuit of Happiness」的歌詞如下:

   擠一點,小一點,捲一捲,抽一口。覺得亮,覺得光,半夜兩點,夏夜閃閃。我不管,手把軑盤,醉中駕駛,我有自由。在中西部狂奔,縱情任意,夢己醒。有人 叫我收一收,我只管狂叫挑(粗言)。我盡我情,往前去不回頭。如果我墮落,如果我死,我知道,我己盡情歡暢。如果我墮落,如果我死,也總好過被子彈射死。

(副歌)我只是追尋快樂。我更知道,發光的東西,也未必就是金。我會好起來的,只要我弄上了手、、、。
 (李察按,在歌曲的下半部,「只要我弄上了手、、、」一句,不斷重覆多次。)



8738   美國往何處去       2014 0920


沒有留言: